7 powodów, przez które ciągle czujesz zmęczenie

woman-506120_640Śpisz długo, ale wciąż czujesz zmęczenie? Mimo odpoczynku, wcale tego nie czujesz następnego dnia? Wiemy, co może powodować ten frustrujący stan. 

Niestety to nie tylko ilość snu determinuje o naszym samopoczuciu przez cały dzień. Niektóre nawyki mogą sprawić, że czujemy się zmęczeni przez cały dzień, a wiele z nich nie ma nic wspólnego ze spaniem. Sprawdź naszych 7 powodów takiego stanu, a być może znajdziesz odpowiedź na swoje pytania.

#1 Dieta

Jedzenie produktów bogatych w cukier, węglowodany i kofeinę mogą dać poczucie chwilowego wzrostu energii, ale spowoduje to również gwałtowny spadek poziomu cukru we krwi przez co będziemy się czuć ospali i bez energii. Badania naukowe potwierdziły niejednokrotnie, że spożywanie tzw. “śmieciowego jedzenia” prowadzi do… zmęczenia. By to zmienić, sięgaj po węglowodany złożone i żywność nieprzetworzoną, dzięki czemu zoptymalizujesz poziom energii.

#2 Odwodnienie

Wcale nie potrzeba upału i wysiłku by się odwodnić. Jeżeli nie przyjmujesz odpowiedniej ilości płynów w ciągu dnia, możesz się czuć większe zmęczenie, niż w momencie normalnego nawodnienia. Nauka potwierdziła, że nawet niewielkie odwodnienie może spowodować spadek energii. Upewnij się, że przyjmujesz odpowiednią ilość wody w postaci czystej lub jako niesłodzone soki czy nawet herbaty.

#3 Technologia do snu 

Jeżeli Twoim nawykiem jest oglądanie telewizji przed snem albo sprawdzanie maili czy smartphone’a, to może to być nawyk wpływający na samopoczucie rankiem. Ekrany i skupienie na tym, co się na nich wyświetla, podnosi aktywność mózgu zaraz przed snem, kiedy to powinna ta aktywność spadać. Światło ekranów hamuje produkcję melatoniny, która potrzebna jest do prawidłowej regulacji cyklu snu. Bezpośrednio przed snem postaraj się zrelaksować bez technologii.

#4 Brak ruchu 

Choć może się to wydawać mylące, brak ruchu może powodować duże zmęczenie. Regularne ćwiczenia pozwalają podnieść ogólny poziom energii, szczególnie u chronicznie zmęczonych osób. Jeżeli nie masz czasu na regularne uczęszczanie na siłownie, zarezerwuj 20 min na spacer albo krótką sesję jogi.

#5 Niski poziom żelaza 

Brak sił może też powodować poziom żelaza w organizmie. Anemia, do której ten stan prowadzi, za główny objaw ma właśnie przemęczenie. Na tę przypadłość szczególnie narażeni są wegetarianie i weganie lub kobiety, które mają ciężkie cykle menstruacyjne. Swój poziom żelaza można sprawdzić na badaniach krwi.

#6 Stres 

Nie od dziś wiadomo, że stres jest dla nas zabójczy. Nadmierna jego ilość może powodować przemęczenie. Jeżeli ciało jest w ciągłym stresie, serce przyśpiesza, ciśnienie krwi rośnie, a układ trawienny zwalnia. Im dłużej taki stan trwa, tym większe zmęczenie. Zapobieganie stresowi i dbanie o czas na relaks powinny pomóc.

#7 Alkohol przed snem 

Lampka wina przed snem, dla relaksu – choć faktycznie mała ilość alkoholu może pomóc Ci zasnąć, to jednocześnie redukuje fazę snu zwaną REM, czyli najgłębszy sen, w czasie którego pojawiają się sny. Im krótsza faza REM, tym większe zmęczenie przez cały następny dzień.

7 powodów, przez które ciągle czujesz zmęczenie

Skóra ostrzega przed chorobami

7 powodów, przez które ciągle czujesz zmęczenie

Dlaczego warto jeść pestki i nasiona

Nowszy wpis