Witamina D, podstawowe informacje

witamina_D_dr_nona_produktyWitamina D, podstawowe informacje

Zacznijmy od tego, że nazwa Witamina D jest bardzo ogólna. Odnosi się ona do związków z grupy steroidów, które wykazują działanie przeciwkrzywiczne. Najważniejsza dla nas jest witamina D3  (cholekalcyferol), a tuż po niej witamina D2 (ergokalcyferol). Właściwy poziom tych witamin ma szczególne znaczenie w okresie rośnięcia, ponieważ wpływają na prawidłowy rozwój kości, a gdy już się rozwiną- dbają o ich dobrą kondycję.

Spośród około 30 000 ludzkich genów, witamina D wpływa aż na około 2 000 i bierze udział w około 200 reakcjach chemicznych w naszym organizmie. Jest obecna w niemal każdym typie komórki w ludzkim ciele i tkance.

Witamina D3

Można ją przyjmować poprzez odżywianie oraz w postaci suplementów diety i oczywiście wystawiając swoje ciało na działanie promieni słonecznych. Rozpuszcza się w tłuszczach, przez co łatwo jej później krążyć w surowicy krwi. D3 ułatwia przyswajanie fosforanów i wapnia przez nasze nerki oraz układ pokarmowy. W konsekwencji wpływa to na mineralizację kości i ich prawidłowy rozwój. Zamienia ona fosfor organiczny w nieorganiczny i wyrównuje poziom wapnia oraz fosforu w organizmie. To wszystko przekłada się na dobrą kondycję i rozwój naszych kości. Ponadto poprawia funkcjonowanie układu krążenia, mięśnia sercowego i pomaga w utrzymaniu szczupłej sylwetki. Przewaga witaminy D3 nad D2 polega na jej wyższym poziomie skuteczności w naszym organizmie. Różnica natomiast polega na tym, że znajdziemy je w innych produktach spożywczych.

Witamina_D_drnona

Źródła witaminy D

Ergokalcyferol, czyli witamina D2 znajduje się w drożdżach i grzybach. Natomiast witaminę D3 (cholekalcyferol) uświadczymy w produktach pochodzenia zwierzęcego:

  • ryby morskie (makrela, łosoś, sardynka, dorsz, śledź, węgorz, tuńczyk itd.),
  • oleje rybie (tran),
  • wątróbka,
  • jaja,

oraz w mniejszych ilościach w

  • mięsie drobiowym,
  • mięsie czerwonym,
  • podrobach,
  • produktach mlecznych.

Nie zapominajmy o najbardziej znanym źródle witaminy D3- słońcu 🌞. Na wyprodukowanie wystarczającej ilości tej witaminy, organizm potrzebuje około 20 minut dziennie. Przy czym należy odsłonić jak największą ilość skóry. Zważmy jeszcze uwagę na to, że w czasie jesienno-zimowym ilość promieni słonecznych jest stosunkowo mniejsza niż latem, przez co należy wydłużyć czas przebywania na zewnątrz. Dodatkowo zimą zakrywamy nasze ciała ciepłymi ubraniami praktyczne od stóp do głów, co nie pomaga skórze w produkcji tej witaminy. Dlatego szczególnie zimą decydujmy się na częste spacery. Zimowe pejzaże także mają swoje uroki 😉.

Niedobór

Nie tak łatwo jest stwierdzić niedobór witaminy D. Możemy jedynie podejrzewać taką sytuację, gdy spędzamy na słońcu bardzo mało czasu i nie spożywamy ryb.  Typowe objawy niedoboru to:

  • sezonowa depresja,
  • przewlekłe zmęczenie,
  • drażliwość,
  • bóle kostne i mięśniowe.

Są to objawy, które mogą mieć zupełnie inną przyczynę występowania. Dlatego w celu potwierdzenia podejrzeń zaleca się wykonanie badania na poziom witaminy D.

Niedobór witaminy D w Polsce jest zjawiskiem powszechnym. Wynika to między innymi z małego nasłonecznienia strefy klimatycznej, w której się znajdujemy. Co ciekawe, niektóre produkty w Polsce wzbogaca się właśnie o witaminę D3, jest to głównie margaryna i płatki śniadaniowe.

Przedawkowanie

Zarówno niedobór, jak i przedawkowanie mogą być groźne dla naszego organizmu. Do sytuacji przedawkowania może dojść, gdy intensywnie przyjmujemy Witaminę D3 w suplementach diety czy lekach, a do tego dużo przebywamy na słońcu. Objawami mogą być:

  • brak apetytu,
  • nudności,
  • otępienie,
  • biegunka,
  • ogólne osłabienie,
  • zaburzenie pracy nerek,
  • osiadanie się wapnia w innych tkankach co wpływa na pracę mięśnia sercowego i układu nerwowego,
  • wzrost ryzyka wystąpienia kamicy pęcherzyka żółciowego,
  • u kobiet w ciąży może doprowadzić nawet do deformacji płodu czy chorób kości u noworodka.

Nie zamartwiajmy się, jeżeli przebywamy całe dnie na słońcu. W ten sposób nie przedawkujemy witaminy D, ponieważ jej część jest gromadzona w tkance tłuszczowej „na później”, a wtedy proces produkcji tej witaminy znacznie zwalnia. Stosując zbilansowaną dietę, także nie przedawkujemy tej witaminy. Należy jednak uważać z suplementacją witaminy D. Stosujmy się do zaleceń spożycia na opakowaniach i nie przekraczajmy sugerowanych porcji lekarstw czy suplementów.

Przeciwwskazania

O ile przeciwwskazań do wychodzenia na zewnątrz jest naprawdę niewiele (i deszcz nie jest jednym z nich😉), to do przyjmowania witaminy D w pożywieniu istnieje ich kilka. Może to być nadwrażliwość czy uczulenie na składnik preparatu albo pokarmu, z którego pozyskujemy tę witaminę. Witamina D reaguje z glikozydami naparstnicy, lekami zawierającymi magnez,  lekami przeciwpadaczkowymi, ryfampicyną, tiazydami czy parafiną ciekłą.  Nie zaleca się także jej przyjmowania przy niewydolności nerek, wapniowej kamicy nerek oraz braku aktywności hydroksylazy cholekalcyferolu (witaminy D3) w wątrobie i nerkach.

witamina_D_dr_nona_produkty

Produkty DrNona zawierające witaminę D.

Przygotuj się na zimę

To naturalne, że najzdrowiej jest, gdy wytwarzamy witaminę D3 w trakcie przebywania na słońcu i stosujemy zbilansowaną dietę. Jednakże w czasie jesienno- zimowym warto wspomóc swój organizm rozsądnymi dawkami tej witaminy. Suplementy diety nie zrobią nam krzywdy, jeśli będziemy je stosować zgodnie z zaleceniami.

Sprawdź, które suplementy Dr. Nona zapewnią Ci codzienną dawkę witaminy D!

  • Goldseen w formie kapsułek. Oprócz dawki witaminy D3 zawiera także witaminę A, E, C, kompleks witamin grupy B, cynk, selen, koenzym „Ultra-some Q-lO”, witaminę H, wapń, miedź, chrom, żelazo, jod, magnez, mangan, kompleks bioorganomineralny (BOMK). To prawdziwa bomba witaminowo-minerałowa.💣
  • Regenerujący Soupseen w formie saszetek do picia na gorąco w zimne dni. Zawiera Soję, kwiaty i pyłek kaktusowatych, witaminę A, E, C, kompleks witamin grupy B (B2, B3, B6, B12), oczywiście witaminę D3, kwas foliowy, kompleks bioorganomineralny (BOMK).
  • Przepyszny Chocoseen, który uwielbiają zwłaszcza dzieci. Zawierający witaminy i minerały (witamina A, kompleks witamin grupy B (B2, B3, B6, B12), witaminę C, D3, E, magnez, cynk) oraz cały szereg karotynid, które wchodzą w skład kompleksu bioorganomineralnego (BOMK),
  • DuoLife Liquid Gold jako dodatek do codziennych potraw. Zwany także “płynnym złotem”, to najwyższej jakości olej tłoczony na zimno. O składzie skomponowanym na bazie 13 nierafinowanych olejów roślinnych, tłoczonych na zimno i wzbogaconych o naturalną witaminę K2 MK7 oraz witaminę D3, łącząc tym samym cechy suplementu diety oraz żywności funkcjonalnej.
Witamina D, podstawowe informacje

Maść Chińska, Maść Tygrysia na bóle

Witamina D, podstawowe informacje

DIY peeling z dyni

Nowszy wpis