8 Najważniejszych informacji na temat witaminy C !

  

1.Witamina C czyli kwas askorbinowy

Jest niezbędny do funkcjonowania organizmów żywych. Niektóre organizmy wytwarzają ją same, do tej grupy nie należą jednak ssaki w tym ludzie, którzy muszą dostarczyć tę witaminę w pożywieniu lub w postaci suplementów 💊 np. DuoLife Vita C. Według badań zapotrzebowanie na ten kwas wynosi średnio 40-50 mg dziennie u dzieci, 75 u kobiet i aż 90 u mężczyzn.

2. Rola witaminy C:

A także:

  • ułatwia asymilację żelaza,
  • utrzymuje prawidłowy stan tkanki łącznej,
  • wzmacnia odporność organizmu na infekcję,
  • zwiększa aktywność komórek NK (natural killer) oraz limfocytów T i B.

3. Czy naprawdę wspomaga odporność?

Badanie nie wykazują wpływu zażywania witaminy C na ryzyko pojawienia się przeziębieni, natomiast wykazuje na czas jego trwania.

Skraca czas trwania infekcji o 14% u dzieci i 8% u dorosłych. Warto zwrócić szczególną uwagę na osoby udzielające się sportowo🏈 w niskich temperaturach np. narciarze🎿 czy żołnierze, ponieważ u nich zaobserwowano o 50% zmniejszenie występowania przeziębienia przy zażywaniu 2g witaminy C dziennie.

4. Czy jest możliwy niedobór?

Oczywiście, że tak. Witaminy C może brakować u osób nie spożywających owoców czy warzyw. Trzeba pamiętać o tym, że przy ciężkim oraz długotrwałym wysiłku fizycznym wzrasta zapotrzebowanie naszego organizmu na ten kwas. Wzrasta także u osób palących🚬, cierpiących na cukrzycę bądź nadciśnienie tętnicze oraz u kobiet w ciąży i karmiących.

Niedobór może powodować:
  • krwawienie i owrzodzenie dziąseł a nawet wypadanie zębów,
  • kruchość i pękanie naczyń krwionośnych,
  • osłabienie odporności organizmu,
  • nieprawidłowe zrastanie się kości i powolne gojenie się ran,
  • może doprowadzić do rozwoju niedokrwistości, gdy z związek ten zwiększa wchłanianie żelaza.

5. Przedawkowanie?

Kwas askorbinowy rozpuszcza się w wodzie, co oznacza, że nie jest gromadzony w organizmie, tylko wydalany wraz z potem i moczem. Jednak pomimo tego, że trudno jest go przedawkować to w takim wypadku mogą wystąpić niechciane dolegliwości:

A także:

  1. odkładanie się kamieni w układzie moczowym,
  2. zakwaszenie moczu – konsekwencją są kamienie nerkowe,

W 2015 roku przeprowadzono badanie, które dowiodło, że suplementacja witaminy C zwiększa ryzyko powstania kamieni nerkowych ale tylko u mężczyzn. W związku z tym nie należy przyjmować więcej jak 1000 mg dziennie.

6. Wspomaga układ krwionośny oraz zapobiega rozwojowi nowotworów !

Jak wspomnieliśmy w punkcie 2. – wzmacnia naczynia krwionośne, co zapobiega – tworzeniu się sińców, krwotoków czy krwawień dziąseł.

Doprowadza także do zmniejszenia się patologicznych zmian miażdżycowych poprzez hamowanie utleniania ,,złego,, cholesterolu LDL.

W ramach projektu ,,Europejskie badanie perspektywiczne nad rakiem,, udowodniono, że witamina C może zmniejszyć ryzyko udaru mózgu aż o 42%.

Co z tym rakiem?

Centrum Medyczne Uniwersytetu w Kansas opublikowało wyniki badań w ,,Science Translational Medicine,,, które dowiodły, że podawanie dużych dawek witaminy C razem z lekami przeciwnowotworowymi (dożylnie) może nie tylko przyśpieszyć zabijanie komórek nowotworowych, ale dodatkowo pomóc w złagodzeniu toksycznych skutków chemio- i radioterapii. Trzeba jednak podkreślić, że muszą to być zastrzyki💉, gdyż dzięki nim działa ona szybko i dociera do miejsc, w których jest organizmowi najbardziej potrzebna.

Są to jedne z wielu badań prowadzonych od lat 70. XX wieku, które prowadzi się by sprawdzić działanie tej witaminy na wspomaganie leczenia raka. Jednak żadne z nich nie może być brane pod uwagę jako traktowanie kwasu jako leku przeciwnowotworowego.

Wszystkim tym akapitom zaprzeczają oraz potwierdzają badania:

  • w 2013 roku nie wykazano, że spożywanie kwasu askorbinowego zmniejsza ryzyko rozwoju raka płuc (u osób zdrowych oraz tych w grupie wysokiego ryzyka – palacze, narażeni na wdychanie włókien azbestu.
  • w 2011 roku analiza metadanych nie potwierdziła zapobiegania rozwoju nowotworów piersi, natomiast kolejne badanie wykazało, że może mieć związek z większą przeżywalnością u kobiet już chorych.

7.Niechciane skutki dla kobiet przyjmujących antykoncepcję.

W dawce większej niż 1000 mg/dobę może:
  1. Zwiększyć stężenie estrogenu (nawet o 50%) oraz nasilić jego działanie niepożądane:
  • dolegliwości ze strony pęcherzyka żółciowego,
  • infekcje pochwy wywołane drożdżakami,
  • wzdęcia,
  • nudności czy wymioty.

8.  Gdzie naturalnie jest jej najwięcej? 🍋

  1. Acerola – od 1000 do 4500 mg/100 g,
  2. Jagody Camu camu – wg różnych źródeł 1230 mg – 2061.01 mg/100 g,
  3. Dzika róża – 250-800 mg/100 g,
  4. Rokitnik – 200-315 mg/100 g,
  5. Czarna porzeczka – 150-300 mg/100 g,

 

W pierwszej dziesiątce najlepszych źródeł witaminy C znajdują się także natka pietruszki, czerwona papryka, dereń, chrzan, brukselka, berberys.

Cytrusy zawierają od ok 27 do 63 mg/100 g. 🍋🍊

 

 

8 Najważniejszych informacji na temat witaminy C !

Black Friday!

8 Najważniejszych informacji na temat witaminy C !

Czy znasz 6 przyczyn ochoty na słone przekąski?

Nowszy wpis